کارت اعتباری


دانشگاه Leuven مرداد 20, 1401 5 دقیقه مطالعه
iOS 14

در کل کارتهای بانکی چند مدل هستن:

– دبیت کارت: که همون کارتی هست که توی ایران ازش استفاده میشه. اینجا هم بیسیک‌ترین نوع کارتی که به همه میدن دبیت کارت هست. ازش واسه پرداخت‌های روزانه و “یه سری” خرید‌های آنلاین داخل کشور میشه استفاده کرد.
معمولا توی اتحادیه اروپا این دبیت کارت‌ها قابل استفاده هستن. من از دبیت کارتم توی خارج از اتحادیه (ترکیه و استرالیا) هم استفاده کردم. نیاز به این هست که قابلیتشو توی بانک تنظیم کنید برای خرید‌‌های مناطق مختلف.

– کارت پری‌پید: که یه کارتی هست که تنها زمانی که شارژ بشه، به همون مقدار میشه ازش استفاده کرد. مثل کارت دبیت، میشه ازش برای پرداخت‌های روزانه استفاده کرد. با این تفاوت که برای “اکثر” خریدهای آنلاین هم میتونید ازش کمک بگیرید. مثلا خرید‌های آمازون یا خریدهای آنلاین داخل کشور و غیره. حسن این کارت به امنیتش هست. بهتون کمک میکنه که فقط مبلغی که میخواید خرید کنید توش واریز کنید. این باعث میشه در صورت هک شدن یه سایت و نشر اطلاعات شما، همچنان کلیت پول شما محفوظ بمونه.
امکان خرید توی حوزه‌ی اروپا و خارج از اروپا واسه این کارت وجود داره.
بیمه‌ی روی این کارت‌ها توسط شرکتی که صادرشون میکنه تعیین میشه.
با این کارت میشه از یه سری سایتهای اجاره منزل هم درخواست داد. اما بستگی به محل اقامت درخواست شده داره. با این کارت نمیشه ماشین کرایه کرد.

– کردیت کارت: که کارت اعتباری هست. شما در طول هر ماه مبلغی اعتبار دارید که میتونید باهاش خرید کنید. این مبلغ مستقیما و در لحظه از حساب شما برداشت نمیشه، بلکه عموما ١٠م دو ماه بعد از حسابتون کم میشه. این کارت‌ها معمولا شامل بیمه‌های مناسبی هم هستن. مثلا خرید بلیط هواپیما با این کارت‌ها شامل بازگشت پول در صورت کنسلی پرواز شما میشه. همچنین در صورت صدمه در حین پروازی که با این کارت خریداری شده، شما میتونید متوجه بیمه‌ی اون کارت‌ها باشید (شرایط شرکت‌ها متفاوته).
به نسبت کارتهای پری‌پید یه مزیت بزرگ دارن که اونم امکان رزرو تمامی هتل‌هاست. یه سری هتل ها کارت پری‌پید رو قبول ندارن (حتی زمانی که از بوکینگ دات کام یا ایر‌بی‌ان‌بی اجاره میکنید). همچنین این کارت‌ها بهتون امکان اجاره ماشین رو میدن که واسه دوستانی که نیاز دارند خیلی کمک کننده هست.
داشتن کارت کردیت و یه حساب پاک توی طولانی مدت بهتون کمک میکنه که برای وام اقدام کنید و شانس شمارو برای گرفتن وام بیشتر میکنه.

شرکت‌های زیادی این کارت‌ها رو فراهم میکنند(هم پری‌پید هم کردیت)، مثل مسترکارت، ویزا، امریکن‌اکپرس، و…

 

داستان ایتالیا جداست.
اونجا مشکل باز کردن حساب بانکی از مشکلات اولیه هست.
مثلا با اینکه بعضی از شعب بانک یونی‌کردیت واسه ایرانیا حساب باز میکنه، امکان داره به یه شعبه دیگه مراجعه کنید و حسابی باز نکنند.

این مطلب یه دلیل عمده داره:

توی ایتالیا شما قانونا موظف هستی که خودتو به شهرداری معرفی کنی و قرارداد منزل رو ثبت کنی. اما اگه این کار رو تا ١٠ سال هم انجام ندی، همچنان میتونی کارت اقامت رو تمدید کنی و زندگی داشته باشی. تنها مشکلی که پیش میاد این هست که در آینده اگه بخوای واسه اقامت اقدام کنی و منزل رو ثبت نکرده باشی، اون دوره واسه سابقه حساب نمیشه.

حالا بانک‌ها به همین دلیل مطلع هستن که پس افرادی توی کشور هستن که:
١- ایرانی هستند
٢- اینجا کارت اقامت دارند
٣- خودشون رو توی شهرداری ثبت نکردند و شاید اصلا اینجا زندگی نمی‌کنند.

در نتیجه امکان پولشویی وجود داره و واسه افتتاح حساب مشکل دارند ایرانیا.

در بلژیک اما این داستانا نیست. شما تا زمانی که خودتون رو توی سیتی‌هال ثبت نکرده باشی و ثابت نکنی که مقیم هستی (نه تنها توی بلژیک بلکه توی همون حوزه‌ای که اون سیتی‌هال بخصوص وجود داره) واستون حساب بانکی باز نمی‌کنند.
به همین دلیل یکم حساب باز کردن توی بلژیک ساده‌تر هست.

حالا این وسط یه سری بانک‌ها نمی‌ذارن تعداد مشتریان ایرانیشون از یه حدی بالاتر بره که بعدها بنا به دلایلی به مشکل نخورند.این بحثش از دست من و شما خارجه.

#کارت_بانک

نگارش: میلاد خدایاری

برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه